Senderisme per l'Alta Garrotxa sense tracks (o quasi)

ITINERARI 14

14. CAMÍ DE CAN LLEBRE - CLOT DE LES PUCES - TUTA DELS MORTS - LLEIXA PALOMERA

PUNTS DE PAS: [ITINERARI 8 FINS AL PUNT 44]-45-110-111-96

NOTA: Si porteu GPS, es pot tornar una mica boig en alguns punts.

Arribem al punt 44 del camí de Can Llebre, com a l'itinerari 8. Seguim el camí, encara amb probables marques grogues, sempre amb la timba que es precipita cap a la riera de Sant Aniol a la nostra esquerra. De seguida deixarem els precipicis i entrarem en un bosc humit i ombrívol. El sender és bastant evident, assenyalat amb les marques vermelles dels barranquistes. Sempre en direcció descendent, anirem deixant enrere els grans espadats i ens anirem acostant lentament a la riera. Sentirem cada cop més a prop les seves aigües, aquí més encalmades, fins que el sender ens deixarà literalment al bell mig de la riera, just en el punt on els barranquistes inicien el descens. Som al Clot de les Puces (PUNT 45). Aquí l'aigua flueix a poc a poc i la riera sembla inofensiva, costa d'imaginar el que hi ha només uns metres més avall. A l'altra banda de la riera observarem, segurament marcat amb una fita, l'inici d'un caminet en direcció diagonal ascendent, que ressegueix una paret. Prenem el camí i comencem a pujar, primer bastant enganxats a la paret i després separant-nos una mica i acostant-nos al cingle que tenim a la nostra esquerra. El camí és bastant agradable, està flanquejat per boixos i ofereix esporàdiques vistes a la vall de Sant Aniol. Com sempre en aquesta zona, ens el podem trobar arreglat i ben marcat (esporàdiques marques verdes) o bé brut i perdedor. En general, però, no és difícil de seguir: en cas de dubte, cal no prendre cap direcció que ens faci entrar a dins del bosc i no ens hem de separar mai gaire de la timba que tenim a l'esquerra. De fet, aquest camí transcorre just pel damunt de les parets que baixen cap a la Tuta dels Morts, el Salt de la Capa i la Cova dels Trabucaires. Al cap d'uns 500 metres des del Clot de les Puces, trobarem una petita clariana a tocar de la timba. Al davant nostre segurament hi podrem apreciar una veta de plàstic blava lligada a un arbre. Som a l'inici de la baixada a la Tuta dels Morts (PUNT 110). Si no teniu por al buit, i si el terreny no és humit, us podeu atrevir a iniciar la baixada, que porta a una molt encinglada cornisa. Si la resseguim, de fet estarem anant en direcció contrària a la que portàvem pel camí que transcorre uns metres més amunt. En un punt especialment delicat, en una llosa abocada al precipici, hi trobarem una corda que ens pot ajudar. Finalment, acabada la cornisa, entrarem en un petit alzinar, totalment inaccessible per cap altre camí, i trobarem l'entrada doble a la cova de la Tuta dels Morts. Tornem enrere al PUNT 110. Seguim pel camí en direcció ascendent, mai garie separats del precipici. Al cap d'uns cent metres arribarem a una zona tarterosa (PUNT 111). Cal travessar la tartera pel mig, sempre pujant decididament. Superada la tartera, en uns centenars de metres més el camí (molt esporàdiques marques verdes) ens deixarà a la LLeixa Palomera (PUNT 96), des d'on podrem atacar, de tornada, com a mínim un parell d'itineraris molt divertits i variats (itineraris 5 i 13).