Senderisme per l'Alta Garrotxa sense tracks (o quasi)

ITINERARI 15

15. CAMÍ DELS BOIXOS - PUIG DE LES CANALS - PUIG SENSE NOM - COLL SA BASSA - BALMA DEL DAVALLANT - FONT DEL SANT - PLA BALLADOR - LLEIXA GROSSA - COLL DE CLARIOLES

PUNTS DE PAS: [ITINERARI 8 fins al PUNT 43]-116-117-118-119-39-118-120-38-113-37-36-47-14

Com a l'itinerari 8, arribem fins al PUNT 43 del camí dels Boixos. De seguida, només uns passos més endavant, trobem una bifurcació, en una petita placeta flanquejada per roques. A la dreta veurem una petita fita i, en una roca, potser hi veurem una taca vermella difusa i una creu de color crema. És l'inici del "camí de les marques crema" (el nom és meu). El prenem. Anirem pujant pel mig del bosc de boixos i alzines, en curtes i assolellades ziga-zagues. Al cap de pocs minuts de pujada suau i sostinguda arribarem abruptament a una zona més oberta, un collet clapejat d'herba i amb menys densitat d'arbres (PUNT 116). Som a la falda oest del Puig de les Canals. En aquest punt hem de girar 90 graus a la dreta (potser una fita ens ajudarà) per enfilar-nos la desena de metres que ens separen de l'inici de la cresta oest del Puig de les Canals. Notarem l'inici de la cresta perquè observarem una línia rocosa que s'estén cap a l'est (justament, cap al cim de les Canals). Potser "cresta" no és un nom gaire adequat, perquè no hi ha cap sensació aèria. Només notarem que ens passegem pel caire pel fet que, tant si ens movéssim cap a la dreta com cap a l'esquerra, perdríem desnivell. Seguim, doncs, guanyant alçada modestament pel caminet (més o menys fressat) d'herba que va resseguint aquest caire oest de la muntanya. Al cap d'uns centenars de metres, el caire rocós va desapareixent progressivament, fem alguna incursió al sotabosc i finalment arribem al PUNT 117, just als peus del vessant oest del cim de les Canals, que encara no podem albirar perquè el bosc ens el tapa. Amb sort, hi haurà una fita i potser observarem una marca de color crema pintada en un faig. La marca de color crema indica la continuació (esquerra) del camí que estàvem portant, que ens conduiria al Coll Sa Bassa vorejant el Puig de les Canals pel vessant nord. Però la fita ens indica que aquí podem desviar-nos del camí que estàvem seguint i atacar la pujada al cim. Deixem el camí, doncs, i entrem al bosc en direcció ascendent. Desgraciadament, no hi ha cap sender evident. El bosc, però, és prou net i només cal avançar en pujada directa per on ens sembli millor, sempre en la mateixa direcció (est, tombant lleugerament cap al sud-est). Hem de superar uns 90 metres de desnivell, fins que, en un o altre punt, trobarem un camí travesser en principi molt evident. Al PUNT 118, la confluència de la pujada que hem fet pel mig del bosc i el camí travesser pot estar marcada amb una fita. Prenem el sender cap a la dreta i el seguim sense dificultats fins que al cap d'uns 60 metres unes probables fites ens marcaran (PUNT 119) l'inici, a la nostra esquerra, del tram final d'atac al cim de les Canals. Mentre que el camí que portàvem segueix pel mig dels arbres, aquesta desviació, que ara prenem, ens fa pujar per un caire rocós (gens aeri, per la cobertura vegetal que tenim a banda i banda). Finalment, superats uns 60 metres de desnivell cap amunt, arribem a una petita, preciosa i tranquil·la planúria herbosa, a l'extrem de la qual hi tenim el punt més elevat del Puig de les Canals (PUNT 39). Aquest cim també és anomenat Puig del Mas d'en Coll o fins i tot Cim del Brull. La vista és impressionant. Hi veurem Sant Marc, les Bruixes, el Comanegra, el Pirineu gironí, el Canigó, el Puig del Casso, Ribelles, la masia de la Comella en primer terme, els cims de l'Alt Empordà al darrere, i finalment el Bassegoda, el Martanyà i els cims adjacents. La panoràmica és gairebé circular i els arbres tan sols ens taparan la visió de la vall de Sant Aniol. Tornem enrere desfent camí fins al PUNT 118. Aquí seguim el camí que portàvem de pujada. El sender segueix pel sotabosc uns centenars de metres, fins que anem a desembocar a una zona oberta amb aspecte de coll allargassat. Resseguim aquesta mena de coll en la mateixa direcció que portàvem, i finalment veurem que arribem a un cim (fita i llibre de visites). Som al PUNT 114. Es tracta d'un cim sense nom, veí del Puig de les Canals (que veurem ben a prop en direcció nord), per bé que amb una alçada uns 60 metres inferior. Des d'aquí podem baixar per les roques a una petita planúria inferior, des d'on arrenquen els cingles que baixen fins als camins dels Boixos i del Llebre, per la banda oest, i fins al Davallant i el camí de les Canals d'Uja, per la banda est. Aquesta darrera visió és especialment aèria, sobretot si gosem acostar-nos a la timba al capdamunt d'una gran roca en forma triangular. Desfem camí i tornem al PUNT de confluència 118. Aquí podem desfer exactament el camí que havíem fet de pujada directa pel mig del bosc, i per tant trencar a l'esquerra per tornar al PUNT 117. A partir del PUNT 117 podem seguir cap a la dreta el "camí de les marques crema", amb pintades molt evidents als arbres, fins arribar al Coll Sa Bassa (PUNT 38). Com a alternativa, un cop al PUNT 118, en lloc de trencar a l'esquerra podem seguir recte pel sender evident, fins que al cap d'uns 70 metres el sender deixa d'estar marcat i es difon enmig de la fageda (PUNT 120). El que cal fer aquí és iniciar la baixada pel mig del bosc, prou net, per on ens sembli millor, sempre en direcció nord-est, fins que arribarem al Coll sa Bassa (PUNT 38). A partir d'aquí, hem de seguir l'ITINERARI 9 en sentit invers des del Coll sa Bassa fins al Coll de Clarioles passant pel Davallant, el Pla Ballador i la Lleixa Grossa. Un detall curiós: des de la part més exterior de Pla Ballador podrem observar perfectament les dues muntanyes que haurem atacat en aquest itinerari: a la dreta, el cim de les Canals; a l'esquerra, el Cim Sense Nom. En aquest darrer, si ens hi fixem, veurem una gran roca triangular (que des d'aquí ens semblarà petita) que sobresurt de la línia de cingle. És la roca des de la qual hem observat els precipicis des de la plana inferior del Cim Sense Nom.