Senderisme per l'Alta Garrotxa sense tracks (o quasi)

ITINERARI 16

16. CAMÍ DE LES CANALS - FONT DEL SANT - LA COMELLA - GIRANS DE BAIX - LLEIXA D’EN BOAC - SALT RIERA DE LA COMELLA - CANAL PETITA - MAS DEL FORN

PUNTS DE PAS: [ITINERARI 9 FINS AL PUNT 37]-134-112-135-136-137-138-139-140-141-142-143-42-87-12

En contra del títol del bloc, no és recomanable fer aquesta ruta sense cap track: a la part final (des de Girans fins al Mas del Forn) els camins poden resultar molt dubtosos, bruts, embardissats i perdedors. Trobareu un track molt ben fet a http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=865480. Com a l’itinerari 9, arribem a la bifurcació que surt del camí de Ribelles (PUNT 37). La prenem cap a la dreta, en direcció a la Comella. De seguida observarem un trencant a la dreta (PUNT 134), que és l’inici d’un caminot que ens duria, baixant per la Canal Petita, al PUNT 141 que trobarem més endavant (vegeu itinerari 17). L’ignorem i seguim endavant. Amb poques passes arribarem a la Font del Sant (PUNT 112), un petit raig d’aigua que brolla directament de la roca, al peu d’una petita balma. Pocs metres camí enllà de la font del Sant, trobarem una altra bifurcació (PUNT 144) amb un sender que, baixant a la riera i enfilant-se per l’altra banda, ens portaria directament a Girans de Baix (PUNT 137 que retrobarem més endavant): vegeu itinerari 17. Seguim endavant. El sender és molt evident, tranquil, silenciós i sense gaire desnivell. Trobarem el Pas de la Guilla (que només té interès vist des del llit de la riera), anirem deixant enrere la fantàstica visió del Cim de les Canals, alternarem zones obagues i assolellades, travessarem un torrent sec que baixa de Sant Julià de Ribelles des de la nostra esquerra, i finalment el sender ens farà trobar el curs (tranquil en aquest punt) de la riera de la Comella, just als peus d’un immens prat que s’enfila fins al capdamunt d’un turonet, on la masia de la Comella (PUNT 147) domina tota la vall. A l’altra riba de la riera trobarem una pista forestal, que hem de seguir pocs metres cap a la nostra dreta. De seguida, però, al PUNT 135, deixarem la pista trencant a la dreta per entrar a una zona herbosa. Trobarem probables fites i esporàdiques marques de pintura rosa, posades pels barranquistes que inicien el descens del barranc de la Comella en aquesta zona. De seguida deixarem el petit prat per girar a l’esquerra, travessarem una altra branca de la riera de la Comella (que conflueix de seguida amb la que hem travessat abans) i tornarem a girar cap a la dreta (sud-oest). Ara el sender, humit i ombrívol, torna a resseguir de prop el curs (ara descendent) de la riera. Quan ens comencem a allunyar de la riera i guanyem alçada, és probable que trobem un indicador de fusta clavat en un arbre, amb la indicació "Girans-Boac". En tot cas, el camí és molt evident. Al PUNT 149 trobarem una bifurcació a la dreta marcada amb grans taques de pintura rosa. És l’inici d’un curt i bonic sender que baixa cap a la riera, i que enllaça (al PUNT 150) amb el camí que va de la Font del Sant a Girans: vegeu l’itinerari 17. Seguim pel camí principal. Passarem pel Coll d’en Caseta (PUNT 136), posteriorment trobarem una font i poques passes més enllà arribarem a les ruïnes de Girans de Baix (PUNT 137). Des d’aquí, podríem prendre un camí que s’enfila cap a l’esquerra i ens portaria a Girans de Dalt i Can Boac, o bé un camí que, cap a la dreta, s’interna al bosc i ens duria a la font del Sant travessant la riera de la Comella, fins al PUNT 144 (vegeu itinerari 17). Nosaltres continuem endavant, pel camí principal. Estem caminant pel capdamunt de la Lleixa d’en Boac, delimitada per una paret cinglera que baixa cap a la nostra dreta. De seguida, en una zona oberta, ens podrem acostar al cingle i des del damunt d’unes roques gaudirem d’un bonic mirador (PUNT 138) del Puig de les Canals i tota la fondalada inferior de la riera de la Comella. De sobte, a poques passes, trobarem unes marques molt cridaneres de color blau (desembre 2014), que indiquen una bifurcació ascendent cap a l’esquerra. Si ens hi enfiléssim, estaríem afagant un camí que porta a Sant Vicenç de Principi (vegeu itinerari 18). Nosaltres seguim pel camí principal, que segueix vorejant el cingle. Seguim trobant les marques blaves. Al cap de poc el camí fa un gir de 180 graus: ens fa tombar progressivament cap a la dreta i baixem per anar als peus de la paret que estàvem recorrent per la lleixa superior. De sobte, gravada a la paret, trobarem una gran "P" marcada amb pintura de color blau ("P" de "Principi", per Sant Vicenç de Principi). Aquí s’acaben (o, de fet, comencen) les marques blaves. A partir d’aquí el camí va faldejant en direcció descendent per anar a trobar el curs de la riera, i és aquí on podem tenir més problemes si no trobem fites que ens ajudin. El sender no és evident, i en general està molt malmès per arbres caiguts, despreniments de roca i esbarzers. Finalment desemboquem a la riera de la Comella, als peus d’un bonic salt d’aigua (PUNT 140). Ara toca retrocedir uns metres pel curs de la riera, fins que a la riba dreta veiem un indicador de fusta que diu "Camí de sortida", destinat als barranquistes. Prenem aquest sender, que d’ara endavant està marcat amb esporàdiques taques vermelles. El camí, molt perdedor i ple d’obstacles, es va separant de la riera en direcció ascendent. No patiu si porteu GPS i en aquest punt perd el senyal, de seguida que ens allunyem de la riera el senyal es torna a recuperar. Arribarem amb possibles dificultats al PUNT 141, un petit collet on una "Y" vermella ens indica una bifurcació. Si seguíssim de pla, cap a la dreta, aniríem a desembocar al Camí de les Canals, concretament a la Lleixa Grossa (PUNT 47). Nosaltres prenem la direcció descendent, que ens portarà cap a la Canal Petita per un sender molt agosarat, abocat a la timba en alguns punts. Desembocarem a la Canal Petita, la resseguirem cap avall en alguns trams, i després de perdre 100 metres de desnivell anirem a sortir a una petita placeta (PUNT 142), des de la qual continuarem el camí cap a la dreta. Travessarem una última vegada la canal, arribarem a la part superior d’unes feixes (PUNT 143), que travessarem cap avall a l’esquerra, recuperarem el camí i finalment arribarem al ruïnós Mas del Forn (PUNT 42). Des d’aquí, i malgrat que el camí pot estar cobert d’esbarzers, continuarem sense cap dificultat fins al Coll del Molí de Sant Aniol (PUNT 12), havent trobat abans una bifurcació cap a la dreta (PUNT 87) que ens portaria al Coll de Clarioles.