Senderisme per l'Alta Garrotxa sense tracks (o quasi)

ITINERARI 9

9. CAMÍ DE LES CANALS - LLEIXA GROSSA - PLA BALLADOR - FONT DEL SANT - BALMA DEL DAVALLANT - COLL SA BASSA - RIBELLES - PUIG DEL CASSO.

[ITINERARI 6 fins al punt 14]-47-36-37-113-38-40-88-48

Arribem al Coll de Clarioles (PUNT 14), com a l’ITINERARI 6. Prenem el camí de les Canals d’Uja, senyalitzat amb marques vermelles, que surt del coll en direcció est. Aquest camí voreja el Puig de les Canals (o del Mas d’en Coll) per la banda est. Al començament el camí discorre plàcidament, però de seguida arribem als peus d’un torrent que baixa del cim. El camí ressegueix el llit de la torrentera, agafa molt de pendent i es fa molt pedregós i feixuc. Més endavant s’enfila per les parets de la muntanya i ressegueix una altra torrentera. Tots aquests torrents, pedregosos i generalment bruts, s’anomenen "les Canals", neixen al cim del Mas d’en Coll i desemboquen a la riera (o torrent) de la Comella, que al seu torn acaba desembocant a la riera de Sant Aniol. El camí es va enfilant molt decididament. Al cap d’uns 20 minuts arribem a una mena de petita planúria rocosa situada al peu de la muntanya. És la Lleixa Grossa (PUNT 47). Hi neix un camí cap a la dreta, que ens portaria als Girans i Can Boac. Nosaltres no deixem el camí de les Canals, i per tant seguim les marques vermelles enfilant-nos un altre cop per la paret del puig, seguint ocasionalment el llit d’alguna torrentera. Al cap d’uns 20 minuts de forta pujada el camí comença a planejar i arribem al Pla Ballador (PUNT 36), una petita planúria oberta que ens ofereix una panoràmica de la vall de la riera de la Comella. Hi veurem el vessant nord del Martanyà, i altres cims propers com el Bassegoda, la Serra de Banyadors o el Puig Salarsa. Des d’aquest pla arrenca dissimuladament el Camí dels Boixos (ITINERARI 8), en direcció a la muntanya que estem vorejant. Com a màxim hi trobarem una fita a sota de les alzines que ens indica el començament d’aquest camí. Nosaltres no ens desviem del camí de les marques vermelles, que a partir d’ara té un pendent molt suau i pren direcció nord. Al cap de pocs minuts trobarem una bifurcació (PUNT 37). El ramal que va cap a la dreta, que de fet és el que segueix marcat amb pintura vermella, ens portaria a la Comella [si anem curts d’aigua podem agafar-lo durant uns 6 minuts, i de seguida arribarem a la Font del Sant (PUNT 112), un petit raig d’aigua boníssima al peu d’una balmeta foradada]. Continuem pel ramal de l’esquerra. Hem perdut les marques vermelles, però el camí és molt clar. De seguida passarem per la Balma del Davallant (PUNT 113), de notables dimensions, i continuarem el camí, sempre en direcció nord-nord-oest. Aquest és el camí de Ribelles, que fan servir els catalans del nord per baixar a Sant Aniol el dia de "l’Aplec dels Francesos", que se celebra el diumenge de Pasqua Granada. Al cap d’una estona potser trobarem una bifurcació, un caminet que parteix del nostre camí principal cap a la dreta, en direcció descendent, just quan a davant nostre, en direcció nord, hi veiem un gran turó arrodonit i no gaire alt (908 metres, contra els 830 en què es trobem ara). Ignorem aquesta bifurcació i seguim. De seguida, després d’una breu pujada d’un centenar de metres, arribarem al Coll sa Bassa (PUNT 38), una zona oberta bastant bruta i poc clara, punt de confluència d’almenys tres o quatre camins. El coll està flanquejat bàsicament per dos cims: a la nostra esquerra, o sigui al sud, el Puig de les Canals (o del Brull), la falda sud del qual és una fageda que mor justament al coll on ens trobem. Al nord, o sigui si ens posem d’esquenes a la fageda del Puig de les Canals, hi veurem el turó de 908 metres que ara hem de superar per arribar, a l’altra banda, a l’ermita de Sant Julià de Ribelles. Des de la part sud del Coll sa Bassa hi surt un camí (senyals de color crema) que s’endinsa a la fageda i ens permetria pujar al cim de les Canals (ITINERARI 15). Hem de deixar aquest camí a la nostra esquena i anar a trobar, a l’altra banda dels arbres, un camí marcat amb fites que segueix pujant cap al nord i que ens permetrà vorejar el turó. Aquest camí és brut, al començament s’enfila per una zona d’antigues feixes a sota de l’alzinar i té diverses opcions, totes marcades amb fites. Bàsicament, podem vorejar el turó per la banda est o per la banda oest. En qualsevol cas, arribarem al coll de Sant Julià (PUNT 40), just en el punt en què el sender desemboca en una pista forestal. Hi veurem una cadena. Just al costat de la cadena hi neix un sender que en 5 minuts ens deixarà a l’ermita de Sant Julià de Ribelles (PUNT 88). Per continuar fins al Puig del Casso, hem de prendre la pista forestal des del prat de l’església cap a la dreta (nord), barrada amb una cadena. Al cap d’uns 150 metres, prenem un sender a la dreta que s’endinsa al bosc. De seguida el camí es bifurca. El camí de la dreta va fins al Mas Sobirà i ens permetria anar fins a l’Hostal de la Muga i continuar fins a França. Prenem el de l’esquerra, ben senyalitzat amb marques grogues. Encetem una pujada constant, a vegades grimpant una mica. El camí és molt variat, amb zones boscoses, herbeis i roquissars. Hi ha prou marques per arribar sense problemes fins al cim del Puig del Casso (PUNT 48), en uns 50 minuts. Des del cim la vista és espectacular: en direcció nord-oest, una gran llengua de terra vermellosa enfonsada entre dos parets verticals, a tocar del naixement de la Muga; en direcció est, diversos cims de l’Empordà i el Vallespir. I, al darrere, el teló de fons del Pirineu, amb el Canigó en primer terme i el Balandrau i cims adjacents més cap a l’oest. Una observació: uns 15 minuts abans d’arribar al cim passarem per un petit coll on, si estem atents, veurem que el camí de les marques grogues es bifurca. El camí que surt baixant cap a la dreta (oest) també està senyalitzat amb marques grogues, i segurament arriba fins al Mas Sobirà. Una darrera observació: en algun punt prop d’aquest coll, una mica més avall, hi ha d’haver una bifurcació, probablement no senyalitzada amb pintura, que permet desviar-se cap al sud-oest i arribar a Cal Domer (PUNT 49).